Forårsudstilling på Kirsten Kjærs Museum AFLYST

overlay
  • pressefoto_vinni_lise.jpg
  • image5.jpeg
  • forside1x1mkopi.jpg
  • bagside1x1mkopi.jpg
  • dsc_1012.jpg

En undersøgende installation i ler, et visuelt møde mellem to generationer samt en tekstil hyldest til husflid, danner rammen omkring sæsonens fem første særudstillinger på Kirsten Kjærs Museum.

I udstillingen EFTERKLANGE OG MELLEMRUM udfordrer Vinni Frederiksen og Lise Seier Petersen værkbegrebet i en sanselig installation. Ved at anvende en udvidet forståelse af hvad keramik er, undersøger de, om leret, der er et organisk materiale med alt, hvad det indebærer af uorden og kaos, kan iscenesættes, så dets egen proces medvirker til at visualisere og begribeliggøre tiden.
Inspirationen er hentet hos “Augustin (354-430), der i ‘Bekendelser’ skriver, “Hvad er tid? Hvis ingen spørger mig, ved jeg det; hvis jeg søger at forklare det til den, der spørger, ved jeg det ikke.”
EFTERKLANGE OG MELLEMRUM fortsætter i museets parkområde, hvor studerende fra Aarhus Kunstakademi har deltaget i opbygningen af et udendørs værk.

I et af museets andre gallerier viser grafiker Anneline Schjødt Pedersen og hendes far maleren og tegneren Arne Aagaard Pedersen (1925-2012) udstillingen RELATIONER.
Det er første gang, deres værker bringes sammen, og deres kunstneriske slægtskab belyses på en udstilling.
Begge kunstneres motivverden er abstrakt, til tider med figurative elementer og båret af små fortættede fortællinger, åbne for fortolkning. Mens Arne Aagaard Pedersen som billedkunstner udtrykte sig i alle billedets discipliner, er Anneline Schjødt Pedersen en mangesidet grafiker. Slægtskabet ses dog tydeligt i begges intensive og ekspressive udtryksmåder, der ofte manifesterer sig i såvel dramatiske som følsomme og poetiske værker.

Udstillingen HUSFLID OG USYNLIGT ARBEJDE er et værk, der er blevet til i samarbejde mellem billedkunstner Pia Skogberg og forfatter Mette Hegnhøj. HUSFLID OG USYNLIGT ARBEJDE består af en samling håndbroderede duge fra genbrugsbutikker i Thy samt cut-up tekster skabt af kærlighedsromaner og håndarbejdsbøger ligeledes fra genbrugsbutikker i Thy. På hvert tekstil er en medarbejder fra genbrugsbutikken portrætteret, ligesom hver tekst taler med sin egen stemme. Tekst og portrætter forsøger tilsammen at indfange ånden i håndens arbejde.

I Koncertsalen: Billedkunstneren og forfatteren Peter Haubro, bosat i Frankrig, har studeret ved Akademierne i København og Paris. Haubro arbejder iagttagende og figurativt. Dels med koloristiske malerier, hvor abrupte elementer fra rejser og tegneserier samles i en komposition. Dels med japansk inspirerede tuschtegninger, hvor penselføringen er anderledes enkel, poetisk og ekspressiv.
I forbindelse med udstillingen vises også en samling mailart, som Haubro gennem en lang årrække har sendt til Harald Fuglsang og John Andersen. Denne samling indgår i arkivmaterialet om museets grundlæggere.

I Beckett Gallery, den senest tilkomne galleri for særudstillinger er museet vært for en akvareludstilling af Poul Beckett (922-1994).

I museets have og det omkringliggende skovområde har Kamilla Askholm Jørgensen skabt EMBOIDED NATURE - en natur-skulptur. Askholm har både en fysisk/performativ, biologisk og poetisk tilgang til materialet, vejret og skulpturerne og dette formidles, gennem daglige tekster og billeder under tilblivelsen. Til udstillingen bliver notaterne samlet i et hæfte.

Udstillingerne kan ses i perioden 04.04 -24.05

Tidspunkt

  • 04. april 2020
    14:00 - 17:00

Sted

Kirsten Kjærs Museum, Langvadvej 64, 7741 Frøstrup

Arrangementet er oprettet af KIRSTEN KJÆR MUSEET, info@kkmuseum.dk